arrow_drop_up arrow_drop_down
Bewegen en daardoor een beter immuunsysteem!
8 november 2020 

Bewegen en daardoor een beter immuunsysteem!

De mensheid bestaat al heel wat jaartjes.

Als we kijken hoe de aarde is ontstaan en daarna levend organismen waaronder ook de mens dan gaan we heel wat jaartjes terug de tijd in. Onderstaande video van “Het klokhuis” laat zien hoe de mensheid ontstaan is. Ik vind het een heel interessante video waarin wordt uitgelegd hoe we ons als mens ontwikkeld hebben.

Je hebt kunnen zien hoe we ons ontwikkeld hebben. Onze voorouders hadden een hele actieve leefstijl om te kunnen overleven. Dat zit in ons DNA. Toch zien we er er heel anders uit dan onze voorouders. Als we 100 jaar terug de tijd ingaan dan zien we dat mensen van 50 jaar in die tijd al oud waren, er al oud uitzagen.

Bekijk de 50 jarige van deze tijd eens. En toch lopen we ook gevaar door onze levenswijze die zich in de laatste 50 jaar ontzettend snel heeft ontwikkeld. Steeds sneller komen er nieuwe producten op de markt die niet zo’n gunstige invloed hebben op onze gezondheid. Ook is ons leven steeds luxer geworden en hoeveel we steeds minder fysieke activiteit te ondernemen om te overleven zoals bv voedsel. We hoeven er niet meer achteraan te rennen om te kunnen eten. We gaan met de auto, we hebben een elektrische fiets en ga zo maar door. Alles om het leven gemakkelijker te maken. En toch is dat niet goed voor onze fysieke gesteldheid.

We lopen rustig door de supermarkt en zoeken onze spulletjes bij elkaar. En dan zijn we thuis en dan zitten we de hele avond omdat we moe zijn van de hele dag hectiek en stress om ons heen om de druk van de hedendaagse samenleving aan te kunnen. Er zijn teveel factoren die een ongunstige invloed hebben op ons lichaam en onze geest.

We moeten weer in beweging komen!!!!!!

Wat gebeurd er met ons lichaam als we gaan sporten?

  1. ademhalingssysteem verbeterd
  2. bloedsomloop werkt efficiënter
  3. doorbloeding van je lichaam verbeterd
  4. je longcapaciteit wordt groter

Dan zijn we er toch al zou je denken. Niets is minder waar. De volksgezondheid en zorg heeft onderzoek verricht en daar is het volgende uit gebleken:

  • lichamelijke activiteit beschermt tegen tal van ziekten
  • beweeg je intenser dan de huidige norm van bewegen (150 minuten per week verdeeld over diverse dagen) dan haal je daar een gezondheidswinst uit.
  • kwaliteit van leven verbeterd door bewegen

Zorg je voor voldoende spiermassa dan is je lichaam en gewrichten beter beschermd en ervaar je minder pijnklachten. Vaak worden bv artrose klachten afgedaan als: “Leer er maar mee leven”! En daar zijn wij het helemaal niet mee eens. Als artrose zorgt voor pijnklachten die niet te beïnvloeden zijn en altijd voor klachten zorgen dan zou iedereen die 55+ is pijnklachten hebben. Vanaf ongeveer ons 25ste levensjaar wordt ons lichaam langzaam weer afgebroken. Ouder worden hoort erbij alleen is er een heel belangrijke vraag: “Hoe wordt je ouder”? Laat je het maar gebeuren en beweeg je steeds minder, je voedingspatroon verslechterd. Je spiermassa neemt af, conditioneel neemt af, cognitief verminderd naarmate je ouder wordt en je jezelf niet meer de mentale prikkel geeft om ook je hersenen actief te houden. Je kunt echt een fitter lichaam krijgen!

Kijk voor tips voor een gezondere leefstijl.

We hebben te maken met veel overgewicht in Nederland en dat is geen goede ontwikkeling. Zeker niet als je kijkt wat er nu, anno 2020 allemaal gebeurd. Mensen met overgewicht lopen een verhoogd risico op een ernstiger ziekteverloop als men besmet wordt met het coronavirus. Zie onze blog over “Immuunsysteem, buikvet en virussen”

Bij Personal Coaching Roermond kun je starten met Personal Training en met SLIMdiet als je ook gelijktijdig aan je voedingspatroon wilt werken. De resultaten zijn verbluffend bij SLIMdiet deelnemers

Je kunt Inge Whats appen voor meer informatie over PT en SLIMdiet. Fitter en slanker met Inge

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij maken gebruik van Cookies