Vetten kunnen ook gezond zijn!!!
18 februari 2021 

Vetten kunnen ook gezond zijn!!!

Als we alles gaan lezen wat er de afgelopen 50 jaar over voeding geschreven is dan is men op veel dingen ook weer teruggekomen. Dit komt natuurlijk ook dat er veel meer onderzocht wordt. Een van de anti-campagnes is de anti-vetcampagne. Dat heeft betekent dat we in de afgelopen 40 jaar veel minder verzadigde vetten zijn gaan eten en toch……. groeit het aantal mensen dat overgewicht heeft (hier komen we op terug). En deze vetten zouden slecht zijn voor onze hart- en bloedvaten en toch…… sterven er steeds meer vrouwen aan hart- en vaatziektes. Voor de dames onder ons uitgelicht: “het vrouwenhart”. Iedereen zal denken dat een hart een hart is en in grote lijnen klopt dit ook. Echter het vrouwenhart heeft enkele essentiële verschillen ten opzichte van het mannenhart:

  • de kransslagaders zijn fijner en kleiner
  • de binnenbekleding van de kransslagaders zijn gevoeliger voor stress en hormonen
  • de risicofactor bij vrouwen is roken en dat zorgt voor een verhoogd risico op het krijgen van een hartinfarct > 50 jaar.
  • vrouwen hebben vaak klachten van vermoeidheid, kortademigheid en rugpijn (vaak worden klachten gezien als overgangs- of menstruele klachten)

Dr. Wittekoek is gespecialiseerd in het vrouwenhart en met verwijzing van huisarts of specialist kunt je een afspraak maken. Kijk op www.heartlife.nl voor meer informatie. Heb je onverklaarbare klachten en voel je je onzeker, maak dan een afspraak. Via de site krijg je verder alle informatie. Nu verder met vetten.

Bestaat dan echt die relatie tussen vetten en hart- en vaatziektes?

Als je dat leest dan denk je toch dat verzadigde vetten niet die uitwerking hebben op ons lichaam als dat men 40 jaar geleden heel hard geroepen heeft. Er wordt nu geroepen dat de antivetcampagne gebaseerd is op te weinig wetenschappelijk onderzoek. Men moest het doen met de middelen die men toen had en achteraf blijkt dit onvoldoende te zijn geweest. En ondanks dat er nu aangetoond is dat vet geen extra risico vormt voor hart- en vaatziektes liggen de supermarkten vol met vetarme producten.

Ook zien we dat de enige vetten die invloed lijken te hebben op ons hart en vaten, de transvetten zijn.

Wat zijn transvetten?

Dat zijn de vetten die fabrikanten de laatste 30 jaar toegevoegd hebben aan producten. Dan denk ik meteen: “nou lekker dan”! Dat komt het eerste in mij op. Maar wat zijn transvetten nu eigenlijk? Het zijn enkelvoudige of meervoudige onverzadigde vetten. Deze komen voor in de natuur of worden gevormd tijdens het bewerken van voeding door de fabrikant.

In de natuur produceren grazende dieren de  transvetten in het darmstelsel. Dus een glaasje melk kan transvetten bevatten. Fabrikanten maken gebruiken van de werking van transvetten in de vorm van vloeibare plantaardige vetten want die verhouden zich meer als dierlijke gestolde vetten. En daardoor wordt de houdbaarheidsdatum veel langer. En ze hebben een enorme invloed op onze smaak en het is een stuk goedkoper voor de fabrikant en dat zie je ook terug in de prijzen van ultra bewerkte voeding. Alleen zijn ze goed verstopt als je naar de winkel gaat om boodschappen te doen.

Wat is het verschil van bewerkt en onbewerkt voedsel?

Ken je dat gevoel dat je kinderen blijven eten, er geen stop is, dat er heel wat brood en beleg doorheen gaat in een week? Dat komt door de ultra processed food. Over het algemeen bevatten ze een lage hoeveelheid essentiële nutriënten (dus een lage voedingswaarde)  en een hoge dosis vet, zoetstoffen, zout en toevoegingen (enorm risico op overgewicht en andere aandoeningen) en een hoge caloriewaarde. Het zijn verwerkingen van verwerkingen, samengesteld uit geraffineerde ingrediënten zoals goedkope plantaardige oliën, granen, wei proteïne en suikers.

Er zijn 4 categorieën gemaakt door Dr. Monteiro (Brazilië), om een duidelijk overzicht te krijgen over hoe voedsel bewerkt of niet bewerkt is.

  1. Niet bewerkt voedsel: dit zou het merendeel van onze voeding moeten zijn maar dit is maar 16%. De Foodwatch (deze houden de fabrikanten in de gaten). In 2017 is er een onderzoek geweest en daaruit is gebleken dat 70% bestaat uit categorie 4. Zeer verontrustend voor de consument.
  2. Verwerkte culinaire ingrediënten. Dit zijn voedingsmiddelen die je in kleine hoeveelheden gebruikt om de ingrediënten uit de eerste categorie beter te laten smaken. Het zijn zout en suiker, olie en bloem. Dit neemt nu 3% van ons boodschappenwagentje in.
  3. Bewerkt voedsel. In deze categorie vind je geconserveerd voedsel. Hier vallen ook gezuurd, gefermenteerd of gezouten onder. Denk aan een blik tomaten, augurken, traditioneel gebakken brood (geen fabrieksbrood), gerookte vis en gedroogd vlees. In een gematigde hoeveelheid kan je dit prima aan een voedzaam dieet toevoegen, aldus Monteiro. Hier lijken we aardig naar te luisteren. 16% van de boodschappenitems bestaat volgens onderzoek uit bewerkt voedsel. Maar dan…
  4. Ultra bewerkt voedsel. Categorie 4 is niet te vergelijken met de andere categorieën. Sterker nog, het is bijna niet te vergelijken met de oorspronkelijke ingrediënten uit groep 1 -terwijl die er wil inzitten.  Het voedsel is dusdanig bewerkt  dat het daarna onherkenbaar is. Bovendien bestaan de producten uit deze groep voor een groot deel uit suikers, zetmeel en vetten uit categorie 2, maar dan in grote mate. Eigenlijk worden producten die als slecht aangegeven worden vervangen door nog slechtere dingen zoals synthetische zoetstoffen i.p.v. suiker, minder vetten worden geëlimineerd door het industriële proces. En ga zo maar door. En dan komt de knaller, het hele marketing verhaal over minder suiker en minder vet.

Waarom worden we dus zwaarder terwijl men vanaf de jaren 80 let op het minder eten van vetten? 

Als je gelezen hebt wat we grotendeels eten dan weten we nu ook al waarom we steeds dikker worden. En dat terwijl de fabrikanten ons om de oren slaan met alle “gezonde producten” en vervangende ingrediënten en dan krijg je voedsel met een hoge caloriedichtheid. Het wordt tijd dat we actie ondernemen.

Eetgedrag | Wat bepaalt de dooreetfactor? – Bing video

Hoe voorkom je nu dat je teveel bewerkt voedsel koopt?

  • Hoe herken je nu die ultra bewerkte producten? Let dan op 3 dingen:
  1. zijn de belangrijkste ingrediënten van het eindproduct onherkenbaar?
  2. zijn het ingrediënten die je nooit in je eigen keuken hebt?
  3. staan er meer dan 5 ingrediënten op de verpakking?
  • Dus terug naar de basis en koken zonder een pakje. Zelf maak ik b.v. lasagne zonder pakjes. Zelfs de bladeren zijn gemakkelijk zelf te maken met meel en water. Zie video.

Lasagnebladen zelf maken

En zo leuk om b.v. met de kinderen te doen.

  • En dan brood. Alle brood dat uit de fabriek komt is bewerkt. Ik haal zelf mijn brood bij de bakker of de Ecoplaza en ga altijd voor desem of zuurdesem brood. Of maak zelf je eigen desem of zuurdesembrood. Ook afbakbrood is bewerkt brood, hoe lekker het ook ruikt en hoe mooi het eruit ziet.
  • Maak je eigen maaltijden en doe portie in de diepvriezer. Zo heb je altijd wat achter de hand als je geen tijd hebt om te koken.
  • Maak je eigen snacks van onbewerkte producten. Denk er eens over na wat je allemaal zou kunnen doen.
  • En dan is boodschappen doen ook veranderd. Let goed op wat je koopt. je weet nu waar je op moet letten en kijk voor vervangers van bewerkte producten.

Denk dan nu eens aan je darmen en spijsvertering. Hoeveel troep gaat daar doorheen als kijkt wat je eet en drinkt. Er moet iets veranderen. Vanuit PCR hebben we nu het SLIMdiet concept om mensen te helpen om tot een gezondere leefstijl en gezonder gewicht te komen..

En wat zijn dan nu de gezonde vetten?

Je lichaam heeft olie en vetten nodig! B.v. je eet roomboter. En wat gebeurd daar nu mee? Het wordt in je maag afgebroken en vermengd met maagzuur. Dan komt het langs de galblaas en wordt vermengd met de gal die de galblaas in een keer afstoot omdat er vet aankomt. Daarna gaat dit samengestelde goedje door de darmen en wordt omgevormd tot allerlei stoffen die je lichaam nodig heeft. Vanuit de darmen komen deze stoffen in je bloed en worden vervoerd naar de cellen die het nodig hebben.

Ook zorgen vetten voor een vitale celwand van elke cel in ons lichaam. Vitaminen A, D, E en K zijn in vet oplosbaar en komen via vetten terecht in ons lichaam en het beschermen van onze vitale organen (behalve als je teveel vet hebt)Dus het is niet zo dat de roomboter via je mond op je heupen terecht komt of ervoor zorgt dat je een buikje krijgt. Dus zet je angst over vetten aan de kant en kijk eens of jij gezonde vetten kunt toevoegen aan je eetpatroon. Om je te helpen zijn hier 5 gezonde vetten:

  • lijnzaakolie
  • chiazaad
  • vette vis (makreel, haring, zalm, sardientjes)
  • walnoten
  • avocado

En dan nog een weetje voor de vrouwen onder ons. Gezonde vetten staan aan de basis van je hormonale gezondheid. Bepaalde vrouwelijke hormonen zoals oestrogeen, progesteron, vrouwelijke testosteon en cortisol worden gemaakt op basis van cholesterol. Een vet dus. Cholesterol is dus een onmisbare bouwsteen voor het vrouwenlichaam en daarom maakt je lichaam ongeveer 75% van de benodigde cholesterol aan in je lever en 25% moet ut je voeding gehaald worden. Daarom is het zo belangrijk om gezonde vetten te eten want die zorgen samen met de cholesterol voor gezonde celwanden.

Maak nu gebruik van de mogelijkheid om een gratis gezondheidscheck aan te vragen. “Klik hier”    

Terug naar de basis van een gezond leven, dat is wat wij willen voor iedereen. Maar niet iedereen wil dat en wij willen met diegene een afspraak maken die dit echt willen.

Maak die afspraak om inzicht en advies te krijgen hoe jij je leven kunt veranderen.

Wil je weten wie jou al voor zijn gegaan op weg naar een gezondere leefstijl en een gezonder gewicht met minder buikvet. “klik hier”

Over de schrijver
Reactie plaatsen