Wat heeft Hugo de Jonge van Corona geleerd?
24 februari 2021 

Wat heeft Hugo de Jonge van Corona geleerd?

In deze blog, een korte terugblik over wat marktwerking nu teweeg heeft gebracht in onze beroepsgroep. Na een jarenlange struggle met zorgverzekeraars zijn de zorgverleners het helemaal zat, we worden bijvoorbeeld te pas en te onpas gecontroleerd. En is er ook maar een typefout gemaakt dan kunnen we rekenen op veel bureaucratische rompslomp en ‘straffen’ die worden opgelegd door de zorgverzekeraars. Wilma Kieskamp van Trouw heeft op 21-02-2021 een mooi artikel geschreven. Wil je dat artikel lezen, “klik hier”

Er wordt inmiddels aangegeven dat marktwerking in de zorg niet het gewenste effect heeft gehad. Poeh poeh, dat roepen en merken wij al jaren! De uitspraak van Hugo (ja onze Hugo de Jonge) is: De zorg in Nederland moet anders, met minder markt en meer regie. 🥳🥳🥳🥳  Hang de slingers op, komt er dan eindelijk een einde aan het machtstijdperk van de zorgverzekeraars!

Weten hoe de zorgverzekeraars over zorgverleners denken: “klik dan hier” En wat zegt onze beroepsgroep fysiotherapie hierover: “klik hier” En bekijk ook wat RTL nieuws “klik hier”  hier in 2018 over zei.

Wat veel informatie in zo’n kort stukje tekst! En ben je consument, of patiënt dan kan het goed zijn dat je hier niet veel over gehoord of gelezen hebt. Vandaar dat het ook hoog tijd wordt dat er veel meer transparantie komt over de huidige situatie in de zorg. Vandaar deze blog, zodat je zelf hier meer over kunt lezen en zelf je mening kunt vormen over wat het belangrijkste is: bureaucratie of goede zorg.

Vanuit mijn eigen ervaring: toen het bericht kwam dat er marktwerking in de zorg werd geïntroduceerd was ik zeer huiverig en vroeg ik me af waar dit toe zou leiden. Ik zit 27 jaar in het vak (en wat een fantastisch vak vind ik het) en zolang sta ik klaar voor mijn patienten. Het maakt mij niet uit of ik langer moet werken of op zaterdag moet werken, ik ben er voor mijn patienten. Andere praktijken werken van 8-17 omdat ze op tijd thuis willen zijn en dan kan ik, als er acute zorg nodig is, nog onderweg zijn naar patienten. Dat is voor mij adequate zorg, klaarstaan voor mijn patienten. Ondanks alle regels, administratieve rompslomp, regelgevingen sta ik er.
Ik ben nooit gestopt met de zorg te leveren zoals ik dat al die jaren al doe. Ik weet dat er collega’s gestopt zijn omdat ze niet tegen de administratieve druk konden inclusief de verplichte bij- en nascholingen.

Ik zie er naar uit dat er veranderingen komen zodat wij als zorgverleners ons weer volledig op onze patienten kunnen richten. Tot die tijd blijven we klaarstaan en hopen we dat er voor de zorgverleners als wel voor de consument andere tijden aanbreken waar daadwerkelijk adequate zorg verleent wordt aan de persoon en niet dat er gekeken wordt vanuit het financiële plaatje.

Wil je meer over mij weten? “Klik hier”

Heb je nog vragen, laat het mij weten via whatsApp

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen